Minggu, 01 September 2019

Jika kalian ingin menulis namun inspirasi sering hilang, silahkan baca dan pahami yang di bawah ini

*Baca buku dan majalah*

Bacaan merupakan satu sumber inspirasi yang sangat luar biasa. Pilihlah apa jua buku mahupun majalah kegemaran kamu, atau pilih buku-buku yang ditulis oleh pengarang kesukaanmu. Hayati setiap penulisannya. Maha tahu, di situ timbul idea.

*Menonton film atau mendengarkan musik*

Adakala ilham atau idea diperoleh dengan cara berhibur, seperti menonton filem atau mendengar muzik. Perhatikan setiap karakter dalam filem itu dan apa yang mereka katakan. Kadang, ada kata-kata motivasi daripada mereka yang boleh dijadikan bahan penulisan kamu nanti.

*Mengenang masa lalu*

Kenangan masa lalu juga adakala boleh membantu kamu membina penulisan. Flashback semula setiap inci kehidupan tersebut dan mulakan menulis. Atau, boleh juga menokok tambah cerita tersebut menjadikan ia suatu penulisan yang lebih kreatif dari jalan cerita yang asal. Contoh ini sesuai untuk penulisan novel.

*Melihat sesuatu yang biru dan hijau*

Tahukah anda, warna memang mempengaruhi otak kita. Warna biru dan hijau amat sesuai bagi mereka yang sedang mencari ketenangan, idea atau ilham. Sebab itu, tidak hairanlah jika kamu melihat seseorang sedang melukis di bawah pohon yang rendang dan langit yang membiru.

*Pemerhati*

Coba perhatikan, apa dan siapa yang ada di sekeliling kamu ketika ini? Amati baik-baik dan pasti kamu akan perolehi idea walau sedikit.

*Melihat Alam*

Alam yang terbentang luas ini banyak memberi manfaat kepada manusia. Lihatlah matahari, bulan, bintang, hujan, gunung-ganang, lautan yang ada di sekeliling. Selain membantu kehidupan manusia, alam juga membantu memberi idea dan ilham kepada orang-orang seni.

*Olahraga*

Siapa kata olahraga itu hanya memenatkan badan? Tahukah anda, dengan berolahraga, sebenarnya aliran darah akan meningkat ke otak dan ini sudah tentu akan mempertingkatkan daya pemikiran kamu.

*Meditasi atau bermuhasabah* 🧘‍♂️

Ambillah sedikit ruang waktu untuk bersendirian. Lebih baik jika waktu itu sunyi dan tiada siapa yang menganggu, agar kamu dapat menjernihkan pemikiran. Jangan fikir apa-apa, buka hati kamu dan hirup udara yang segar.

*Seni*

Kunjungilah mana-mana galeri seni atau lihatlah apa jua karya seni klasik mahupun moden. Siapa tahu, melalui seni yang dipaparkan itu kamu boleh mengolah atau membentuk satu idea lain yang lebih hebat.

*Mimpi*

Ada mimpi yang baik dan ada mimpi yang buruk. Mungkin, kamu boleh menterjemahkan mimpi yang kamu alami itu dalam bentuk penulisan. Siapa tahu, ada orang lain yang memiliki mimpi yang sama dengan kamu dan akan tertarik dengan penulisan tersebut.

Atau buat mereka yang gemar memikiran pemikiran di luar kotak ke alam fantasi. Mungkin, idea penulisan fantasi kamu itu diambil oleh pihak produksi TV untuk diterjemahkan dalam bentuk filem atau komedi.

*Hal-hal yang harus di hindari saat menulis*

1). Jangan terlalu sering mengecek terus saat menulis.

2). Menulis saat bad mood.

3). Menulis saat sakit dan lelah.

4). Terlalu banyak aturan saat menulis.

5). Terlalu cepat mengumbar kan inti masalah.

6). Menulis malam hari dan suasana sangat ramai.

7). Menulis sembarangan menulis.

8). Menulis dan mengedit dalam satu waktu.
Share:

0 comments:

Posting Komentar